söndag 20 september 2015

Skördefest

Medan mannen har varit iväg och fiskat idag så passade jag på att ha en liten skördefest för mig själv.
I år är det verkligen ett plommonår, oj vad plommon det är!
Svärmor ger oss massor, grannen säger att vi måste plocka från deras.
Jag har inte ens hunnit sett att i våran egen plommonlund är det fullt med gula plommon!
Så idag har jag plockat både från marken och träden och nu har vi en massa plommon...
Sambon gjorde en plommonmarmelad i Fredags, så god!

Inne i växthuset är det fullt med tomater och nu när det blivit lite mer värme så mognar dom snabbt.
Hälften av dom åkte direkt in i munnen, det är ju så gott med nyplockade tomater så jag höll mig mätt ett tag av dom.

Chili har jag skördat en hel del nu med.
Det är kvar många omogna frukter som jag hoppas hinner mogna innan det blir en kylig höst.
Tror att vi ska göra eget chilipulver i år.


Dom gula små tomaterna är dom godaste, så söta!
"Golden nugget" heter sorten och den kommer ha en trogen plats nästa år, dom andra sorterna jag testade var jag inte nöjd med så få hitta nya sorten.


En blandning av Cayenne long slim, Black olive och Hot pequin.


Förra hösten köpte jag ett glasäppleträd på Lantmännen på rea. 
Det har växt väldigt bra och redan i år har vi kunnat plocka flera stycken, tror nog det är det godaste äppelsorten!
Hoppas det blir ännu mer nästa år så vi kan göra gott äppelmos.


Nästa helg åker vi på en riktig skördefest, nämligen Ölands skördefest!
Vi har hyrt stuga över helgen med ett annat par som är trädgårdsnördar.
Har velat åka på den skördefesten i väldigt många år men har aldrig blivit av, har alltid älskar Öland.
Kanske någon gång i framtiden det blir flytt dit...en gård på Öland är drömmen..
Tror dock jag hade haft svårt att lämna släkt och vänner för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar