torsdag 12 november 2015

Retro!

Under åren som har gått så har jag börjat att gilla färg mer och mer i inredningen och ingen har väl missat att favoritfärgen är grön?
Det är mer färgglatt i huset än vad det var förr och en hel del retrofärger och mönster har smugit sig in lite överallt i huset.

Brukar aldrig köpa handdukar begagnat men på en loppisrunda stötte jag på dessa fina handdukar.
Såg en ligga vikt och sprang och tittade på den, jämte stod en tant och höll i en likadan.
Sa till henne att det var synd att hon hann före och ta en av dom, hon berättade att det är jätte bra kvalité och hon har likadana hemma.
-Du kan ta den här med, jag har så jag klarar mig.
Vad glad jag blev och vilken snäll tant!

Märket är finskt och ett eftertraktat märke på retromarknaden så för 10 kronor styck så var det ett kap.
Dom är i jätte bra kvalité och känns inte alls gamla eller uttvättade.



Någon matblogg kommer aldrig det här att bli men jag har blivit frälst!
Vi äter inte kött från fågel eller däggdjur och nu så hade vi båda tröttnat på vår matlista och ville testa nya rätter.

Jag hittade ett recept på zuccini och fetaostplättar/biffar.


4 portioner:
1 liter grovt riven zuccini.
2-3 salladslökar. (hade ingen så tog gul lök, funkade lika bra)
2 dl siktat dinkelmjöl.
1 tsk bakpulver.
1 tsk paprikapulver.
salt och peppar.
180 g fetaost. (jag tog nog 300 g, brukar ha lite svårt att följa recepten helt)
2 ägg.

Hacka salladslöken fint.
Blanda mjöl, bakpulver, paprikapulver, salt och peppar.
smula ner fetaost.
Rör ner äggen och zuccinin.
klicka i en lagom portion för en biff i stekpannan och tryck till.
Klart!

Snygga för fotografering blev dom inte men så goda!
Med klyftpotatis eller rostade grönsaker i ugn så blir det perfekt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar