måndag 31 augusti 2015

En liten vän

För några dagar sedan fann jag en liten vän.
I en zinkbalja med bara pyttelite vatten i låg det en fladdermus.
Jag trodde först den var död för den rörde sig inte så jag hällde ut vattnet och skulle flytta den men då började den att gäspa.
Vilken underbart söt skapelse!
Att dom finns här vet vi för det är fullt ös när det är kväll, vi har till och med satt upp en övernattningsholk som är anpassad för fladdermöss.

Har man fladdermöss i sin trädgård så ska man vara glad, en fladdermusindivid kan äta upp till 7000 myggor per natt!
Jag tycker det är ett fantastiskt litet djur, bara det att fladdermöss är det enda däggdjur som aktivt flyger är ju otroligt.

Sambon kom hem och fick se den med, han tog på sig handskar tog upp den och så flög den iväg och satte sig i skuggan.
Dom ska inte vistas i solen under längre tid.

Hejdå lilla vän!






Hur söt kan man vara?


Jag går mest runt och småpysslar i trädgården nu, landen på framsidan mot huset är fyllda med jord nu så nu börjar planeringen för växter!
 Snittblommor plockar jag nästan varje dag och tar in, dom blommar väldigt sent i år så får passa på innan det blir höst!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar