torsdag 19 mars 2015

Pelargoner

Pelargoner kan man inte ha för många av, mycket tacksamma och finns i så många olika färger.

Började att så pelargoner förra året och då testade jag en sort som heter Tornado white, det är en hängpelargon med små vita/rosa blommor.
I år testade jag även Tornado Pink, en planta av den blommar nu och vilken intensiv rosa färg!
Fördelen med att så själv är att man kan få fram många ovanliga sorter som annars är mycket dyrare att köpa som planta.
Jag köper alltid mina frön från företag i Storbritannien, det är mycket billigare än att köpa i Sverige.

Sätter in alla mina pelargoner i jordkällaren för övervintring, men det är alltid på chans för där trivs dom inte alls.
Det var bara tre stycken som överlevde av 15-20 stycken.
En Tornado White övervintrade jag under armatur inne och den har blivit riktigt fin.
Fick även några sticklingar av en bekant, ingen aning om vilka sorter men gratis är gott!


Gratis sticklingar.


Överlevare från jordkällaren.


Tornado White som övervintrat inne under armatur.


Tornado Pink.


Tornado White.


Är man såhär söt så måste man bli med på bild!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar