söndag 28 juni 2015

Plantering, plantering och plantering

Idag har jag ägnat mig åt att plantera sånt som stått i kruka länge och annat som nyligen har köpts.
Runt ett gammalt äppelträd vid muren där vi håller på att jämna ut marken gjorde jag nu ett land.
Köpte en rosa klematis och en gul/rosa vildkaprifol för 50 kronor styck på Coop för några veckor sen, tyckte att färgerna skulle vara fina tillsammans när dom klättrar in i varandra.



Det ser inte så roligt ut nu direkt...
Men när allt är klart runt omkring och det har tagit sig i landet så kommer det att bli fint!
Jag hade en hel del smultronplantor över som jag satte här, marken lutar så tänkte dom skulle hålla ihop jorden så småningom.

Har pillat med jorden nedanför muren idag med och lyckades göra det hyfsat för att få ner päronträden i jorden.
En liten bit på vägen men en hel del arbete kvar!




Fågelsäkrade även jordgubbarna och smultronen i år,
Förra året brydde jag mig inte utan fåglarna fick ta dom men i år vill jag äta färska jordgubbar och smultron till frukost.
Enkel konstruktion med plaströr för elkablar som har tryckts ner i jorden och sedan nätet på.
Hoppas på att inte behöva plocka ur några koltrastar ut dom..

 
Opiumvallmon har självsått sig lite överallt, just nu blommar dom lila.
Fina är dom och håller nog något skadedjur borta.
Vitlöken växer mellan bärplantorna.


Äntligen blommar Jasminbusken!
Den tog vi ner till marken för tre år sen för det var ett stort snår och nu är den så fin och doftar helt underbart.


Vad är det för konstig växt i bakgrunden?
En blek man!

1 kommentar:

  1. Här var det en massa härligt trädgårdspyssel på gång!
    Din lösning för jordgubbarna ska jag nog kopiera, för här blir det inte heller mycket kvar när fåglarna har gjort sitt.
    Må så gott i ditt gröna sköna paradis!

    SvaraRadera