onsdag 13 maj 2015

Så egna perenner

Det finns många fördelar med att så sina egna perenner.
Det blir billigare, det blir tåligare plantor som får växa i den takt de vill, dom anpassas till sin växtzon från början och det är roligt!

Jag föredrar att vinterså.
Sår flera olika perenner i små krukor på vintern och ställer ut dom i ett skyddat läge där dom inte torkar ut.
Många fröer behöver stratifiering, alltså dom behöver att bli kylbehandlade och då är vintersådd jätte bra.

I år glömde jag dock bort dom i växthuset och när det blev varmt tidigt så började dom att gror och sen kom frosten och då dog dom..
Några har dock överlevt, en del Aubretia och någon Zebramalva.

Idag laddar jag för en heldag i trädgården imorgon när man är ledig och det visar fantastiskt väder.
Nu är alla måste klara så imorgon tänkte jag att jag gör lite vad jag vill helt enkelt.


Här är en rosa Axveronika inköpt på en plantskola och som har varit planterad här i över två år.


Här är också en rosa Axveronika som jag sådde i förra vintern och planterades ut i höstas i en ny rabatt. 
Lite skillnad på hur dom ser ut och detta går att se på fler perenner som vi har sått respektive köpt.
Bilderna är tagna samma tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar